22: ät efter säsong

Oh den här är svår. Jag har blundat lite för säsongsvaror. Lite styr ju plånboken och smaken, men annars har jag unnat mig vad som helst. Jodgubbar äter jag enbart om sommaren, och då frossar jag i lokalodlade. En vattnig jordgubbe från ett växthus i Belgien smakar liksom inte sommar.

Enligt Naturskyddsföreningen är dessa varor alltid i säsong: vitlök, morot, potatis, syltlök, rödlök, rödbeta, gul lök, palsternacka, rotselleri, potatis. Glammigt värre.

Den här säsongsguiden är hämtad från Living Green:
Januari – mars
Grönsaker: brysselkål, gulbeta, jordärtskocka, kålrot, broccoli, grönkål, aubergine, lök, palsternacka, romanesco, fänkål, morötter, rotselleri, mangold, potatis, paprika, rödbetor, vitkål, spenat, rödkål.
Frukt: svenska äpplen, citron, kiwi, apelsin.

April – juni
Grönsaker: isbergssallad, lök, potatis ,broccoli, kålrot, fänkål, morötter, mangold, rotselleri, blomkål, palsternacka, rödbeta, haricots verts, purjolök, , salladskål, frisésallat, vitkål, sparris, dill.
Frukt: svenska rabarber, persika, citron.

Juli – september
Grönsaker: blomkål, broccoli, färska bönor, fänkål, gurka, isbergssallad, kronärtskocka, kålrabbi, kålrot, lök, mangold, majs, morot, palsternacka, huvudsallat, romanesco, paprika, potatis, purjolök, rotselleri, rädisor, rödbetor, salladskål, sockerärter, sparris,
spenat, stjälkselleri, tomat, vitkål, zucchini.
Frukt: rabarber, vinbär, körsbär, krusbär, jordgubbar, hallon, blåbär, plommon, päron, melon, nektarin, persika.

Oktober – december
Grönsaker: blomkål, brysselkål, grönkål, kålrot, stjälkselleri, gulbeta, jordärtskocka, lök, morötter, palsternacka, potatis, vitkål, spenat, purjolök, rotselleri, rödbetor, rödkål, salladskål, endivesallat, aubergine, paprika, broccoli.
Frukt: citron, kiwi, apelsin, äpple, granatäpple, päron.

Jag har även hittat den där sajten: klimatmat.se som har lanserat sina matpyramider. De finns att printa ut, och går inte exakt efter årstider, eftersom det var lite snävt utan är indelade på sju kategorier. Basen är sådant man kan äta ofta, mellanskiktet sådant man kan äta ibland, och överst sådant man kan äta ibland. De finns både i vegetarisk och icke-vegatariska varianter. Det är itne speciellt klimatsmart att äta färskt lamm i februari. Matpyramiderna är mycket enkla att tyda och man kan ju printa ut dem och ha med sig när man handlar eller sätta upp dem på kylskåpet, och byta ut efter hand. På sajten finns även recept och annan intressant info.

retom_veg_uppslag Image.aspx

I boken 100 sätt att rädda världen tar författaren upp det här i punkt 57 “Tänk globalt, handla lokalt.

” (…) om exempelvis influgen mango från Kenya är din variant av lycka här i livet. Ät då en mango. Men lägg till mangons utsläpp av koldioxid – ungefär fem gånger dess egen vikt – i din privata summering av växthusgaser. Du kan kanske kompensera denna excess genom att byta ut dina två kilo tomater mot två kilo morötter och på så vis sänka din koldioxidsumma med sex kilo.”

Allt du och jag handlar, har kostat i form av CO2. Allt. Väg in den tanken när du handlar. Att börja tänka så är smärtsamt jobbigt ibland men jag tror det är nödvändigt.

Jag ska härmed göra mitt bästa, för att äta efter säsong. Det kommer inte bli rakt av precis, men det komer bli bättre.

Advertisements
This entry was posted in eko-varor, globalt, klimatförändringar, konsumtion, mat and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to 22: ät efter säsong

  1. Sanna says:

    Bra och intressant blogg! Jag följer dig sedan några dagar tillbaka och har läst allt. Många kloka tankar! 🙂 En grej som är så smart med säsongsvaror är att det oftast är de som är de billigaste. Jämför till exempel kilopriset på vitkål och tomater. Vitkål är alltid i säsong och därmed alltid billigt. Tomater är billigast på sommaren, dvs. när de är i säsong. Dessutom är de godast då! 🙂

    Två lästips om god och bra mat och sund livsstil är Mireille Guillanos “Franska kvinnors smala hemligheter” samt “Franska kvinnors hemligheter under alla årstider”. Jag vet att det låter som bantningsböcker, men det är de inte. De handlar om hur man mår bra med riktig mat med bra råvaror och hur man äter efter säsongernas utbud.Till exempel skriver hon mycket om frukt och grönsaker är godast precis när man har skördat dem. Jag tycker att det passar väldigt bra in i ekotänket, dvs. att inte transportera exempelvis tomater från andra länder under vintern när vi kan odla jättefina och goda tomater här i Sverige under sommaren. Mireille Guillano skriver mycket om njutning, både om mat, choklad, desserter, vin och champagne, så som sagt, det är inga bantningssböcker. 🙂

    • AnnaCarin says:

      Åh tack! Välkommen! 🙂
      Men vilka bra tips, ska kolla om de finns på bibblan! Ja men visst är det så, i säsong billigare, också mkt bra att komma ihåg! 🙂

      • Sanna says:

        Tack tack! 🙂 Ja, låna dem på bibblan! 🙂 Det passar ju också bra in i ekotänket. 😉 Jag har lånat dem på bibblan och kommer nog att låna dem igen någon gång, de är väldigt mysiga, speciellt om man gillar Frankrike och god mat.

      • AnnaCarin says:

        Åh jag är en pocket-nörd. Det är mest de som hittar hem till mig, men bibblan är ju en skatt faktiskt – ska bli bättre på att utnyttja det utöver alla barnböcker man bär hem. Jag har aldrig varit i Frankrike! Men det verkar himla fint, jag skulle jättegärna vilja åka dit och borsta av min urusla skolfranska….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s