Ekotips! Babyvård

Jag har ett barn med problemhud, och den enda salvan som varit klockren på det mesta är den här:

5012-1

Fantastisk på röd barnrumpa, verkligen. Dessutom så har min son haft problem med utslag och kliande storkbett. BVC rekommenderar kortison-krämer. Som i och för sig hjälper, men så fort man försöker minska ner på dem så är det ju tillbaka. Men zinksalvan från Weleda – stryk, stryk – och huden mår fint. Ja den kostar 69-80 kr beroende på vart man shoppar men den är jättedryg och innehåller inget skräp. Jag kör den på mina egna nariga vinterfingar med.

Riktigt kalla vinterdagar, här omkring kan det vara många minus i vinden, så har jag använt den här på min son:

images-1

Jag har inte provat några andra baby/barn produkter från Weleda, jag smörjer honom i övrigt med rapsolja eller jojobaolja. När han var liten droppade jag rapsolja i hans badbalja, han badade och duschar fortfarande bara en gång i veckan. Sist jag handlade duschtvål åt honom så köpte jag den här, kamomillvarianten, den är superdryg och luktar svagt men gott.:

EAFBWASH_large

Vad jag tänker med det här inlägget är att det finns en UPPSJÖ av grejer till bebisar och barn. Men man behöver i princip inget. Många jag känner har kids med torr hud, och smörjer dem med diverse “bra” salvor från apoteteket. Många av de där salvorna täpper istället till porerna och gör huden torrare, och torrare och torrare. Om man inte vill gå no poo när det gäller krämer så kolla naturligtsnygg.se, jag har nämnt den sajten tidigare men den är så otroligt informativ och bra.

Bilder lånade från Weleda och Jordklok.

This entry was posted in barn, eko-varor, Ekotips!, konsumtion, miljö and tagged , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Ekotips! Babyvård

  1. Jenny says:

    Hej, hjälper den för storkbett i pannan också? Har sen någon blekande effekt för att dämpa illröda storkbett?

    • AnnaCarin says:

      hmmm inte tänkt på det faktiskt. MIn son föddes med storkbett med, han har ett jättestort på rumpan, ett i nacken, ett i pannan och som en liten mustach. De i ansiktet har bleknat jättemycket på de här 2 åren. De komemr fram när han blir arg mest, annars tänker man inte på dem så mkt. Hur gammalt är barnet? Jag vet itne vad det är riktigt som blekt min sons, troligen solen…? De andra är mkt, mkt starkare fortfarande på baksidan.

      • Jenny says:

        Min dotter som är 1,5 har ett rejält i pannan, visst det har bleknat men är ju inte borta och när hon är varm kommer det fram jättemycket!Min andra flicka på två veckor har oxå lite storkbett i pannan, men bara som några prickar o lite i brynet, men tycker det ser lite irriterat ut och tänkte prova krämen du rekommenderar från weleda! Läkarna sa att mitt första barns storkbett skulle försvinna o blekna under första året men tror nog att hon får dras med det i många år! Synd att det är mitt i pannan!Ha det gott!

      • AnnaCarin says:

        Ja ibland blir han lite torr just där bettet är, det sitter mellan ögonbrynen, då brukar jag smörja. Men ja de syns när han är arg eller varm, men de har bleknat massor, han fyllde två i januari. Hoppas de bleknar på din dotter med. Ha en fin dag!

Leave a Reply

