Ekoinfo! Grilla som Naturskyddsföreningen

Har precis grillat årets första grill i Åsbergska Hagen här i Visby. Helt miljöomdveten. Engångsgrill. Grillkorv. Det ÄR svårt att bryta gamla vanor. Jag ska försöka bättra mig. Mitt problem är att jag ALDRIG grillar på egen hand. Jag är rädd för att elda i naturen. Jag hakar enbart på när andra gör det och When in Rome etc. Det blir ju lätt att man gör det enklaste. Men så här ser Naturskyddsföreningens tips om hur man grillar klimatsmart ut. Jag ska försöka följa den.

Edit 2013-05-11: Köpte en skorstenständare på Maxi nyss, och såg med glädje att all deras kol och bricketter är FSC-märkt. Tändaren är till min svåger, som grillar allt grillat jag äter i princip. Ska bli spännande att se hur det funkar. 🙂

Lite senare: Den fick topp-betyg av grillaren! Jag är supernöjd. Ingen med tändvätska på bricketerna.. 🙂

1. Satsa på mycket grönt och mindre kött

För att bli en klimatsmart grillmästare ska du först och främst tänka på vad du lägger på grillen. Satsa på mycket grönt – det är det viktigaste. Ett grillspett med fräscha grönsaker och en köttbit som extra tillbehör är mycket klimatsmartare än till exempel en flintastek.

Under sommar och höst är många svenska grönsaker i säsong. Välj ekologiska grönsaker i första hand. Om du grillar kött, välj ekologiskt eller kött från djur som betat ute i svenska hagar, så kallat svenskt naturbeteskött.

2. Tänd grillen rätt

Det finns flera klimatsmarta sätt att tända grillen:

  • Skorstenständare – ett metallrör som ger glöd åt briketterna eller kolen med hjälp av lite tidningspapper. Otroligt effektivt och bästa sättet att få fjutt på grillkolen.
  • Eltändare. Se till att elen är märkt med Bra Miljöval.
  • Tändpapper med stearin som bas istället för paraffin. Hammarö Tändprodukter har tändpapper märkt med Bra Miljöval.
  • Tändvätska gjord på etanol. Den är klimatsmartare än den vanliga tändvätskan av paraffin. Paraffin är ett miljögift som kan orsaka skada om det kommer ut i naturen eller om ett barn skulle få det i sig.

Tänk på att även gasolen som används i en gasolgrill ger utsläpp av koldioxid som påverkar klimatet när den förbränns.

3. Använd FSC-märkt grillkol

FSC är en märkning av skogsprodukter som innebär att skogen kan vara bättre skött ur miljösynpunkt. Naturskyddsföreningen arbetar för att förbättra miljökraven ytterligare inom FSC. Kolla ursprunget till kolen, välj om möjligt närproducerat – korta transporter är generellt bättre för klimatet.

4. Gör din egen grillolja

Färdig grillolja innehåller ofta palmolja som bidrar till avverkning av regnskog, fördrivning av urfolk och utrotning av orangutanger. Naturskyddsföreningen kommer snart att trycka på svenska företag så att de börjar välja schysst producerad palmolja. I väntan på det svänger du snabbt själv ihop ett miljövänligare alternativ: Blanda ekologisk, närproducerad rapsolja, lite soja och ett knippe örter. Eller kanske ekologisk olivolja, citron och färsk basilika. Gott!

5. Återvinn

Engångsgrillen är en onödig miljöbov som innehåller paraffin och slukar mycket energi vid tillverkningen. Om du använder engångsgrill eller aluminiumfolie vid grillningen, glöm inte att slänga det i återvinningen för metallförpackningar. Då slipper barn och djur skada sig på skräpet.

Grilla lugnt, var klimatsmart och njut av sommarens alla smaker!

This entry was posted in Ekoinfo!, klimatförändringar, mat, miljö, miljövärstingar and tagged , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Ekoinfo! Grilla som Naturskyddsföreningen

  1. Erika says:

    Ja att bryta invanda mönster ÄR svårt. Har själv letat efter smidiga alternativ till just engångsgrill ( hemma är det ju som sagt lättare) Vet att jag läst om miljömärkta och hopfällbara grillhinkar (som en väska) men hittar just nu bara vanliga från Ica mm. Ska leta vidare och tipsar självklart om jag hittar någon 😉 Tills vidare får det bli enligt tipsen från Naturskyddsföreningen. Alltid en bit på vägen .

  2. Sanna says:

    Jag brukar göra jättegoda grönsaksspett, gjorde dem senast igår. 🙂 Brukar ta squash, färska champinjoner, paprika och ibland lök och aubergine. Till marinaden blandar jag rapsolja, soja, vitlök, timjan, salt och peppar, hur gott som helst! Tzatziki och något gott bröd passar bra till. Halloumi brukar jag också grilla till, då blir det lite mer mättande.

    ÖB har en bra grill för 150 kr som är som en väska och jättesnygg i rostfritt. Får dessutom plats mycket mat. 🙂

  3. Ekolisa says:

    Grönt grilltips: Sparris med chevre, lägg i grösaks/fiskgaller och grilla – supergod förrätt!

    • AnnaCarin says:

      Mums! 🙂 Jag är ambivalent mot sparris, det är ett sånt himla ståhej häromkring vad gäller denna gröda. Men jag gillar verkligen grön grillad 🙂

Leave a comment