56: Eko fredagsmys

Fredagsmys. Texmex-produkterna vi mofflar i oss om fredagkvällarna har funnits i butik sedan 1983. Rent vanliga blev de ju inte förren 10 år senare. Jag minns första gången jag åt tacos, då gick jag på gymnasiet, det måste ha varit 1993 eller 1994. Det var gött. Det ju det, tacos är gott. Godast är det ju om man gör guacamole och nån annan god gucka till.  Det är rätt fräscht med, massvis med grönsaker. Jag är för, sen kan man ju variera sitt fredagsmys med, tacos varje fredag är väl inte drömmen. Men vi äter mängder i Sverige.

“Under några år på 2000-talet ökade texmex-försäljningen med 20, 30 och 40 procent i Sverige. I samma veva växte utrymmet i butikerna till hela avdelningar med salsa, guacamole, tortillas och varianter av chips och nachos.
För 20 år sedan var den svenska marknaden för texmex värd cirka 70 miljoner kronor. I dag värderas den, enligt Santa Maria, till 1,2 miljarder.”  saxat ur Expressen 2011

Vi har inte infört något speciellt fredagsmys ännu, men igår provade vi tacos. Det var verkligen en superhit tyckte barnet. Han har provat tacos hemma hos sina kusiner förut men inte fattat grejen riktigt, men nu tryckte han i sig sin tortilla som om han trodde jag skulle ta den… Så vi med MÅNGA åt tacos till fredagsmyset. Då tänker jag, tänk om alla kunde välja ekologiska produkter till sin tacokväll? Vilken skillnad bara det skulle göra.

I tacoskal och tortillachips hittar man palmolja, den kommer man ifrån om man väljer ekologiska, eller åtminstone kommer den från ekocertifierade odlingar. Jag har visserligen inte hittat några ekologiska hårda skal, men det finns mjuka tortillas och chips. Jag blev glatt överraskad över att hitta ekologisk tacosås, styrka medium, och kryddpåsar finns också eko. Det är ju de här produkterna jag vill ha på tacobordet utöver grönsakerna. Jag är inte så förtjust i ostdip med 65 olika konstiga ingredienser i. Och påsguacamole?? Näääää.

3917 3918 3315

 

Santa Maria har en serie organic tacoprodukter, chipsen fanns inte när vi handlade. Vi provade Änglamarks tortillachips istället, mycket goda. De finns i två smaker, naturell och chili.

anglamar-tortillachips

Angående innehållet, jag får känslan av att de ekologiska innehåller mindre “skräp” än de vanliga produkterna. Så utöver att det är snällare mot miljön så är de nog snällare mot kroppen. Win!

Innehållet i den ekologiska kryddmixen: Lök*, spiskummin*, salt (15%), vitlök*, paprika*, socker*, potatismjöl*, oregano*, chilipeppar, syra (citronsyra), chipotle extrakt, cayennepeppar*

Innehållet i den vanliga kryddmixen: Druvsocker, salt (17%), chilipeppar, lök, modifierad stärkelse (potatis), spiskummin, vitlök, potatisfiber, oregano, paprikaextrakt, arom, klumpförebyggande medel (E551), syra (citronsyra), maltodextrin.

Äkta Vara är inte så impade över tacoprodukter. Baka eget tortillabröd kommer ju inte att hända, däremot kanske jag kan prova att göra egen kryddmix. Kanske till och med salsa. Det finns ju massvis av recept. Om det är någon annan som har något bra kryddmixrecept så länka gärna i en kommentar! 🙂

Taco kryddmix

2 msk chilipeppar
1 msk lökpulver
1 msk vitlökspulver
1 msk chilipulver
1 msk malen spiskummin
1 msk paprikapulver
1 tsk torkad oregano
1 msk salt
0.5 msk svartpeppar
1 msk socker

Blanda ihop. Recpt lånat från Allt om Mat.

Egen Tomatsalsa:

2 brk Tomatkross
1 Kinesisk vitlök (Solo)
2 Gula lökar, finhackade
1 Röd paprika, finhackad
1 Grön paprika, finhackad
1-2 Piri-piri (mild smak), ta 3-5 för stark
1 tsk Salt
2 msk Chillipulver
1/2 tsk Chillipeppar (el cayenne)
1/2 tsk torkad koriander
1 kruka Färsk koriander, finhackad
1/2 dl Farinsocker
1/2 dl Rapsolja
3-4 msk Vitvinsvinäger

Gör så här:

Blanda tomatkross, olja och vinäger I en rostfri bunke. Tillsätt därefter kryddorna, saltet och farinsockret. Rör till sist I de finhackade grönsakerna och den fint hackade koriandern. Rör runt I salsan ett par ganger så att farinsockret loser sig helt. Låt helst blandningen stå I kylskåpet over natten med plastfilm over så salsan får möjlighet att låta alla smakämnen mogna. (Det går att server den inom 2-4 timmar om det är bråttom…)
Recept lånat härifrån.

This entry was posted in barn, eko-varor, globalt, högtider, konsumtion, mat, miljö, miljövärstingar and tagged , , . Bookmark the permalink.

16 Responses to 56: Eko fredagsmys

  1. Mikaela says:

    Jag testade att göra egen krydda en gång. Det blev helt ok tycker jag. Tyvärr har jag en extremt konservativ sambo, som bara med stor övertalning gått med på att äta den ekologiska kryddmixen (han tycker det är lite jobbigt när producenterna byter förpackning…), så han var måttligt imponerad. Men jag fick tips om att om man vill ha den lite “krämigare” konsistensen som köpevarianten har, så kan man ha i lite potatismjöl också.

    • AnnaCarin says:

      Hahahaha.. den taco-förstörda generationen. 😀 Den ekologiska var god 🙂 Bra tips med potatismjöl där. Jag hittade en sida med tacoprodukter igår när jag egentlgien skulel lägga in det här, men sen somnade jag vid läggning och glömde spara den. Mycket bra sida, ska se om jag hittar igen den. Då var det iaf potatismjöl i kryddmixen. 🙂

  2. Anna E says:

    När det gäller tacos som i princip består av majs tycket jag att det är på sin plats att ta upp det här med GMO. Greenpeace har bra info om GMO och slår hål på myterna. För min del vill jag veta vad jag stoppar i mig och har därför medvetet uteslutit majs och majsprodukter.

    • AnnaCarin says:

      Aha, inte koll på, ska kolla upp. Men jag tänker att gemene man inte kommer sluta äta tacos, det är så cementerat liksom. Att då välja KRAV eller EU-lövet är det enda sättet för oss att “försäkra” oss om att det inte ä GMO-råvaror. Jag fattar att det inte är vattentätt, men de loggorna ska ju inte innehålla GMO.

      • Anna E says:

        Hej, nej men det är ju just det jag menar, ytterligare en anledning att välja ekologiskt förutom att man slipper bekämpningsmedel så slipper man förhoppningsvis GMO. Tyvärr är det ju så att GMO hotar den ekologiska odlingen. Fler borde välja ekologiskt istället!!
        Jag har dock inte hittat så många ekologisk majsprodukter och väljer därför att skippa dem så gott det går, emulgeringsmedel, lecitin, majsstärkelse, maltsocker och druvsocker bland annat kan ju komma från GMO grödor vad jag förstår.

      • AnnaCarin says:

        Ahhh jag förstår! Ja det är ju sånt som är svårt att hitta det där dolda.

  3. Erika says:

    Den här kör vi på sen en tid tillbaka!!
    mums mums å ingen gäst har märkt ngn skillnad. Har använt Receptet till 400g färs. Planerar att göra en större sats nästa gång å förvara i glasburk för att spara tid. Dax å ta tg i det nu då när jag blev påmind 🙂 http://lindasmat.blogspot.se/2009/02/hemmagjord-tacokrydda.html?m=1

  4. Sanna says:

    Tacos är gott! Det finns en bra kokbok också, “Texmex från grunden” av Jonas Cramby, den blir man hungrig av. 🙂 Har du sett den här sidan förresten? http://naturarvet.se/ Man kan göra ett klick om dagen för att bevara gammelskog, himla bra.

    • AnnaCarin says:

      åh jag har stått och klämt på den där 🙂 Verkar bra1 Ja jag såg den där sidan när jag höll på med plantera träd …. 🙂 Hade glömt bort den dock, tack snälla för påminnelse! Ett klick om dagen är väldigt bra 😀

      • Sanna says:

        Ett tips är att låna den på bibblan, blir lätt dyrt med alla böcker annars! 🙂

      • AnnaCarin says:

        haha jaaaa.. jag handlar inte så mkt kokböcker, de brukar samla damm.. är flitig användare av internet när det kommer till recept.

      • Sanna says:

        Jo, samma här, kollar också mycket på nätet efter recept. Älskar att laga mat så jag gillar kokböcker, speciellt med teman för då för man ofta massa specialknep. Jag håller dock med om att många kokböcker samlar damm, därför rensar jag ofta bland dem och sparar bara mina favoriter (vilket i och för sig är ganska många 😉 ).. Har upptäckt att det finns en guldgruva av kokböcker på bibblan, då behöver de inte samla damm i min bokhylla för “alltid”. Sparar dessutom pengar på att inte köpa böcker jag är nyfiken på, jag märker vilka jag faktiskt har nytta av och kan köpa dem då i så fall. 🙂

      • AnnaCarin says:

        Det är ju ett väldigt smart knep att låna först och köpa sen! Det ksa jag med börja göra. 😀

  5. Erika says:

    Här är boken http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127133036
    och här är ett inspirationsklipp 🙂
    http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/jonas-cramby-ber%C3%A4ttar-om-sin-tex-mex-meny-2233415
    Tack Sanna för att du påminde mig om detta!!

Leave a comment