Nytt år, nya möjligheter!

Så firade vi att 2013 tog slut och att 2014 tog sin början. År 2013 har för mig varit ett jättefint år, året då mycket tog sin början och få saker tog slut. Bloggen! Wow! Alltså vad roligt det har varit, även om det ibland funnits mer energi till den. Nästan 28 000 gånger har bloggen öppnats och blivit läst sedan februari. Jaaaa men jag förstår det är ju vad en storbloggare kan ha i statistik på en dag eller en timme t.o.m. när Blondinbella födde barn passerade hennes statistik 2 miljoner, på en dag. Men för mig är det stort! =)

Så TACK du som varit inne och kikat och som för hoppningsvis hänger kvar!

Jag gillar tanken på ett nytt, fräscht år. År 2014 ligger nu framför mig som ett tomt ark. Det ska bli vansinnigt kul att se vad som händer. Inför det nya året har jag en del mål (vi kan ju kalla det löften). Mål nummer ett är förstås att börja tjäna pengar igen. Allt går liksom smidigare när man får lön. Det ÄR lättare att vara medveten om man har en inkomst. Annars har jag lite olika kluturmål (se mer film!) och kroppsmål (bli starkare!).

Mina gröna mål:

1. Ifrågasätta mer. Engagera mig mer. Försöka förändra mer. I år är valår, ska vi ställa lite krav? Maila/ring de som styr, fråga, fråga, fråga.

2. Äta mer vegetariskt. Vi äter redan en hel del, speciellt jag, men jag tänker att i år blir året vi båda äter mycket mindre kött. Jag tänker att jag får börja indoktrinera barnet – vi började så smått igår och såg på Babe. Och då även i fortsättning äta eko-kött, de ggr det blir kött. Ett annat matlöfte jag har är att laga minst 2 nya rätter i veckan. Jag är APDÅLIG på att laga ny mat och leta recept. Slentrianmatlagningen ska ut 2014. Det blir ju roligare att äta om man engagerar sig mer i köket.

3. Cykla mer. Vi börjar året med alla förutsättningar eftersom bilen gått sönder. =) 2013 var ett rätt bra cykelår, men självklart kan jag prioritera bort bilen mer.

4. Praktisera en IN en UT. Det är spännande med ett nytt år, då kan man verkligen konstatera sen i december hur det har gått. Förhoppningsvis är UT-kontot större än IN-kontot.

5. Enbart konsumera det vi behöver. Det här har jag ju i princip gjort hela 2013 med, det är ju enklare att hålla såna här löften när man inte tjänar några pengar. Ska bli intressant att se hur det går när jag får jobb.

Vad har ni för gröna mål under 2014?

This entry was posted in högtider, konsumtion, Litteratur/film, mat, miljö and tagged , , . Bookmark the permalink.

20 Responses to Nytt år, nya möjligheter!

  1. Grattis till alla läsare! Jag tycker att det känns bra mycket mer meningsfullt att läsa din blogg än om när Blondinbella får barn. (2 miljoner gånger, vad sysslar folk med tänker jag?!) Vad många ambitiösa mål du har satt upp!

  2. Anna E says:

    Jag var vegetarian i sju år, nu har jag ätit kött igen i sju år kanske dags för en ny veggoperiod:-)! Jag skulle faktiskt vilja äta mer vegetariskt men när jag lagar veggo så äter inte lillfisen..då blir det lite svårt. Vi kan väl byta lite recept, fler kanske hänger på så får vi kanske ihop en liten receptbank! Ibland kanske man bara behöver få förslag på en maträtt man helt glömt bort, det är lätt att fastna i köttfärsås- och pannkaksträsket speciellt när det är barnets topp två!

    • AnnaCarin says:

      haha åh vad jag känner igen mig. Byter gärna recept. Här är det korv, korv, korv. Jag har också haft långa köttuteslutarperioder, har dock alltid ätit fisk och skaldjur. Barnet gillar som tur var fisk så det äter vi, men annars tycker jag det är svårt. Hen var allergisk mot ägg som liten så pannkakorna har aldrig fastnat =) Gjorde nån gång med bikarbonat vilket funkar men hen har som aldrig varit intresserad riktigt. Nån gång ibland blir pannkakan en superhit och för det mesta äter jag tio och barnet ropar VÄLLING! =)

      • Anna E says:

        Jag kan inte helt och hållet skylla köttfärsåsen på min son, jag måste erkänna att det även är min favorit 🙂 Korv är också väldigt populärt och jag blev himla glad när jag av en slump upptäckte Änglamarks ekologiska korvsortiment då jag var och storhandlade på annan ort. Den lokala Konsumhandlaren här vägrar dock ta hem någon ekologisk korv trots påtryckningar 😉 så jag får köra några mil för att få tag i korven…fast när jag köper så köper jag och fryser in så det räcker ett tag. Jag lagar ju två mål om dagen varje dag så jag måste ju variera lite mer och försöker så gott det går att introducera nya rätter. Vegetariska rätter går som sagt inte hem än, inte heller soppor som jag älskar att laga. Fisk köper jag i fiskdisken och panerar själv vilket också är en stor hit som tur är. Jag skulle vilja börja servera hemlagad fiskgratäng men den sammansättningen av fisk i sås funkar inte för tillfället..Hemlagad pizza går hem såklart så det gör jag en gång i veckan, lasagne likaså. Pizzan är bra att frysa in och ta fram de tillfällen då maten verkligen inte smakar! Sen blir det lite fläskpannkaka, potatisplättar och makaronipudding ibland men det är inte alltid det funkar. Köttfärsås funkar ALLTID!
        Så fort jag tagit mig tid att beställa hem ekologisk curry tänkte jag göra en god kycklinggryta. Hur serverar du korven? Gör du grytor eller steker du den rätt upp och ned?

      • AnnaCarin says:

        Åh han är i en fas när han inte vill äta annat än mat var för sig. Så allt i sås går också bort tyvärr. Lasagne funkar, tacos funkar, all sorts fisk funkar där man kan urskilja bitarna, fisk i ugn med sås funkar med bara man skrapar av mycket sås. Vi kör också på Änglamarks grillkorvar, köper deras köttbullar med vilket funkar. Pasta är nyckelordet här. Och potatismos. Jag är supertrött på det….

      • Anna E says:

        Tänkte att jag skulle testa om det möjligtvis fanns intresse för lite vegetariska ingredienser i helgens matlagning och blandade i kikärtor och gul spetspaprika i den älskade köttfärsåsen, men se det gillades inte. Sedan tidigare river jag alltid ned morot i för att öka mängden grönsaker så det köper han åtminstone. Idag fick jag göra ny traditionell köttis men provade att servera med svart bönpasta istället och det gillades tyvärr inte heller. Så bönor och enbart grönsaker får nog vänta ett tag till, jag struntar nog i kycklinggrytan också och kör på säkra kort ett tag till framöver.

      • AnnaCarin says:

        Åh inte ens morötter finrivet går hem här. Då ska mamma “peta bort dem”….. Åh alltså denna eviga matfråga. Igår åt vi korv både till lunch och middag, en gång som stroganoff. *gillar inte korv* =)

  3. Sanna says:

    Haha, underbart matprat! 🙂 Gör ni vegetarisk lasagne ibland? Jag brukar göra en där jag varvar tomatsås, bechamel, tinad spenat och mycket riven ost. Blandar ofta cheddar och parmesan. En gång fräste jag squash, aubergine och paprika och varvade med, tänkte lite ratatouille. Blev superbra!

    Inspirerande nyårslöften! 🙂 Har funderat lite på nyårslöften jag med, här är mina:
    * Fortsätta träna
    * Gå med i en teatergrupp
    * Köpa fairtrademärkt kakao och choklad (har varit dålig på det)
    * Äta mer vegetariskt

    Det där med att rensa ut och konsumera mindre är jättebra! Ska fortsätta med det också!

    • AnnaCarin says:

      Åh vad gott! Nej han är skeptisk till grönt. Spenat har gått sådär, men nångång vänder det och det finns ju inget som är så förädiskt gott som lasagne! Mums!!
      Mycket bra nyårslöften! Spännande med teater! Jag är med i en novellklubb, det får räcka så, men jag tittar gärna på teater!! =)

      • Sanna says:

        Jag håller med, det är så galet gott! Lotta Lundgren (en av mina idoler) sa i sitt sommarprat att det är ett kärleksbevis när någon bjuder på hemlagad lasagne. Fint tycker jag! Praktiskt att göra matlåda av också. Ska ta och göra en snart vetja! 🙂

        Tack, ja det känns som lagom löften. 🙂 Chokladen känns viktig men ovan. Har slutat äta vanligt godis och äter bara mörk choklad eller hemmagjorda grejer. Vi äter en del mörk choklad härhemma men det har liksom gått av bara farten att ta den gamla vanliga. Testade en fairtrade häromveckan som var riktigt god, bättre än gamla favoriten!

        Det ska bli sååå kul med teatern, det är en dröm jag har haft länge men inte tagit tag i. Börjar nästa vecka! Spännande med novellklubb? Läser/ skriver ni?

      • AnnaCarin says:

        Åh hemgjort godis är ju supergott! Jag ska definitivt göra mer sånt till fredagsmyset istället för att köpa dyr-godisar. =)
        Vi läser, träffas en gång i månaden ungefär, det är lagomt, och man kan läsa historierna samma dag om tidschemat är pressat. Vi träffas på ett gammalt 50-talsfik som har öppet sent och bara goda kakor samt bryggkaffe. Älskart.
        Lasagne i helgen! =D

      • sanna5 says:

        Vad mysigt att få fredagsmysa med en liten! 🙂 Det blir mycket mer speciellt då kan jag tänka mig. Kastrullpopcorn är himla gott också! Och går fort. Och är billigt. Och nyttigt (enligt en artikel min sambo läste, jag gillar tanken).

        Åååå, det låter ju helt underbart! Noveller och fika! Heeeelt i min smak! Älskar gamla caféer där de har riktiga grejer som hembakat och bryggkaffe! I och för sig dricker jag nästan aldrig kaffe, men jag gillar konceptet! Om de har gott te är jag ännu gladare! Finns ett par mysiga såna här i Linköping också. 🙂

      • AnnaCarin says:

        Ja alltså jag råkade bränna en påse micropop en gång för över 10 år sen, ut vällde en giftgröngul tjock gas! Seriöst trodde jag att vi skulle stryka med. Då tänkte jag nej men huuuuu och köpte vanliga popcorn. Typiskt en sån sak som industrin lurat oss att tro att vi behöver. Sjukt onödigt.

        Ja det är himla mysigt! Ser fram mot nästa gång å ska vi läsa samtida kvinnor =) Jag gillar te med, synd bara att man vant sig med tebaljor, det är lite för så muggar på plejset. Jag har varit i Linköping en gång, det var soligt och fint. Minns tyvärr inte mkt mer än att vi var på ett supersnajdigt japanskt ställe och åt sushi. =)

      • sanna5 says:

        Fy vilken skräckupplevelse! Ännu en anledning till att skippa micropopcorn. Jag tycker att det blir en konstig hinna i gommen av dem, har för mig att påsarna är behandlade med något…är det du som har skrivit om det månntro? Ja, tänk vad man blir ilurad.

        Ja, stoooora tekoppar!

        Ååå, sushi är fint! Linköping med. 🙂 Ni var säkert på ShinNori, de har riktigt god sushi. Skulle vilja sitta vid ett sånt nedsänkt bord någon gång, har “bara” köpt hem därifrån. 🙂

        Du bor i Visby va?

      • AnnaCarin says:

        Jaaa jag fick inspration nu och försökte hitta lite info om micropop, men det var för svårt en kväll som denna.. =)
        Ja Visby! Finns ingen riktigt bra sushi. Jag blev bjuden av min dåvarandes päron om jag minns rätt, det var nog fasligt dyrt. Minns mest en enorm fototapet av New York… =)

      • sanna5 says:

        Man hinner inte allt! 🙂 Ska också googla upp det.
        Visby är en himla fin stad tycker jag, har varit där 2 gånger på sommaren. Kommer du därifrån? Åt faktiskt sushi på ett jättebra ställe som jag inte minns vad det hette…låg ganska nära hamnen och var tjusigt. Kan nog komma på det om jag tänker lite. Åt lunch på deras innergård, var vita stenmurar och en fontän och massa gröna växter, väldigt mysigt. Egentligen inte ett sushiställe men då på lunchen hade de sushi som var galet god, jättefärsk. Kändes som ett sommarställe, såg inte om de hade någon servering inomhus. Var tydligen populärt (i alla fall 2011). Vet du vilket ställe det kan vara? 🙂
        Jo, det är dyrt där! Har också blivit bjuden. 🙂

      • AnnaCarin says:

        ahhh just ja, Vinägers sommargård, det är bara öppet några veckor på sommaren, kanske därför jag glömde den =)

      • Sanna says:

        Jaaa, så hette det! 🙂 Typiskt att det bara är några veckor.

      • AnnaCarin says:

        Jaaa det är deras utomhusdel, cafét har öppet året om =)

Leave a comment