Det goda fettet

Näj! Här ska inte bli nån LCHF-debatt! =D

Jag tilhör ju en av dem som har trott att fet fisk är det bästa att käka för att få i sig bra fetter, plus förstås oljor från växtriket men lite oklart vilka. Och jag har ju också tänkt att kött är den bästa källan till järn. Men de senaste åren har jag nog börjat tveka liksom. Och veganer är ju helt korrekta. Go vegans, go vegans!

Nu ska vi prata lite linolsyror (omega-6-fettsyror) och linolensyror (omega-3-fettsyror). Återigen, jag tänker bra för oss som går en potentiell Alzheimers diagnos till mötes.

Omega-3-fettsyror/100 g:
lax 1,8 %
valnötter 5,6 %
rapsolja 9,6 %
valnötsolja 11,5%
linfrö 14,0 %
linfröolja 53,1 %
hampfröolja 57,0 %

Omega-3 är inflammationsdämpande, viktig för huden, nerv-, hormon-, och immunsystemet. Folk förr var inte så dumma med sin fiskleverolja. Personligen skulle jag inte vilja äta olja från levern på något som simmat eller sprungit, levern är ju där allt skadligt samlas liksom. Och jag tycker det verkar SJUKT dumt att äta omega-3-kapslar gjort på fisk, går ju åt mängder i onödan. Fisk är liksom inte att betrakta som något outsinligt, jag vill inte fisk i onödan och här hemma äter vi fisk 2-3 ggr/vecka. Har för övrigt aldrig sett nån slags märkning på Omega-3-burkar, MSC-märkt? Not so much va. Lin och hampa är en rik källa till omega-3, om man väljer linfröolja/hampfröolja så ska den förvaras i en mörk behållare i kylskåpet och den får aldrig upphettas. En tsk om dagen max! Om man väljer linfrö så kan man mala max 2 matskedar i en kaffekvarn (om man nu har en sån) och strö över frukostfilen. Om man äter dem som de är så blötlägg dem först, det blir som en geleaktig hinna runt dem då. Det här har ju gått lite fram och tillbaka om man ska blötlägga innan eller inte, nu verkar det vara bra igen. Det där slemmet är bra för tarmarna iaf. Fortfarande max 2 msk hela frön/dag.

Omega-6-fettsyror/100 g:
olivolja 7,5 %
jordnötsolja 33,0 %
majsolja 57,0 %
vetegroddsolja 58,0 %
solrosolja 63,6 %
druvkärneolja 66,7 %
tistelolja 75,7 %

Omega-6 behövs i små mängder men överskott kan ge skadliga effekter. Jag tycker det är bra med kallpressade oljor man kan ringla över sin sallad men nu vet jag ju skillanden på t.ex. oliv och druvkärneoljan. =)

Transfetter är härdade fetter och det är de som innehåller omega-6 som blir skadliga efter härdning. De är inflammationsframkallande och finns typ i allt halv- och helfabrikat som glass, kex, kakor, godis, majonnäs, vissa buljonger, chips etc. En snabbmatsmåltid i Sverige innehåller cirka 15 gram transfetter, i Danmark som genomförde restriktioner 2004 är samma innehåll 1 gram. Det “braiga” med transfetter är förstås att de förlänger hållbarheten på produkten. Vi äter snabbmat. Inte så ofta men det händer absolut, jag ser det som en liten lyx i vardagen för barnet, för mig mja alltså McD  är väl bäst när man har har varit ute på partaj vilket inte händer så ofta längre. Men barnet formligen ÄLSKAR sin milkshake. Jag ser det inte som något problem så länge vi  inte käkar sånt hemma.

Vi äter Bregott på mackorna och de oljor vi använder mest är oliv och raps, kallpressade förstås. Sedan har jag alltid kokosolja hemma, kokosolja är ju fantastiskt. Det går att steka i höga temperaturer utan att de bra egenskaperna försvinner. Jag brukar försöka smyga i en tsk i nått barnet dricker som t.ex. välling, varm choklad. Kokosolja smälter ju vid låga temperaturer. Jag använder det som hårolja/hårinpackning/ibland kroppslotion.

Angående järn så är nötter och frön en riktig superkälla! T.ex. 100 g vanliga mandlar innehåller 37 % av RDI. Chiafrön är en jättebra järnkälla, strö lite på frukostfilen tillsammans med de där krossade linfröna. Ingen blodig biff behövs. =D

Så heja oljor! Heja veganer! Ut med omega-3-kapslarna och in med linfröoljan =D Jag har hittat mycket av den här informationen hos Sanna Ehdin, jag håller med henne om mycket, vad vi stoppar i oss har betydelse för hur vi mår helt enkelt. Sen tror jag att det är dumt att tro att ALLA sjukdomar går att undvika bara för att man lägger om kosten, det tror jag verkligen inte på. Likadant tror jag inte kostomläggning t.ex. botar cancer. Däremot så är det ju fastställt att viss kost ökar risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar, vissa former av cancer etc.

This entry was posted in fisk/fiske, mat, många bäckar små. Bookmark the permalink.

2 Responses to Det goda fettet

  1. Lotta says:

    Såg ett bra inslag om transfetter och hur dödliga hjärtsjukdomar minskade i Danmark när man förbjöd dessa.

Leave a Reply

